Billederne herunder er taget den 21/9. Som det kan ses på billederne, er smeden I Gilleleje gået i gang med at udskifte den stålplade, der har nået minimum tykkelsen på de 5 mm. Det er på ingen måde et let stykke jern der er skåret ud, der skal solide overarme til at flytte det rundt, har prøvet :-)
Dele af pladen er sandsynligvis original fra 1914. Andre områder er fra nyere tid – svejsesømme samt nitterne fortæller alle en historie som tidligere udskiftninger. Det er planen af smeden færdiggør arbejdet i uge 39. Derefter skal skibet bundmales for derefter at blive sat i vand igen, for tiden er en smugle presset. Skibet skal helst være tilbage i Frederikssund, inden Kronprins Frederiks Bro lukkes for renovering – et arbejde der betyder broen ikke kan gå op før slutningen af januar.


Fun Fact: De grå klodser på siden af skibet er anoder, der skal beskytte mod galvanisk tæring. Tæring opstår når to forskellige metaller befinder sig i en elektrisk ledende væske, så som havvand. I stedet for tæring af skibet stål, "ofres” zinkklodserne. Klodserne skiftes så ud når de er tilstrækkelig slidte. Læs mere om galvanisk tæring på Virtuel Galathea3 hjemmeside.

 

Billede S/S Skjelskør med udskåret stålplade i skrog

 

Billede af Jørn der inspicere skibet